Cleon bloggar

This used to be my playground

Kategori: Allmänt

Idag styr jag stegen mot min uppväxt, minigolfbanan på Skoghall. Det blev många timmar där under 80-talet, många varv, många X-15 och härliga minnen.

Under helgen avgörs omgång 2 av Elitserien och Skoghall har ett hyfsat utgångsläge inför fortsättningen. Starkt av en sån lite ort att klara av att producera fram ett lag som lirar i Elitserien. Har ni vägarna förbi tycker jag absolut ni skall stanna till en stund och kika. Min uppgift blir att hjälpa till med administrationen av seriespelet så jag hinner säkert med "en köpp" om det är så.

Skoghalls Bangolf har två anläggningar, en på filt och en på betong. Banrekordet på filt är 25 slag och det är ett ganska bra resultat. För er som inte har matematik som er bästa gren kan jag säga att man då får två slag på sju banor och ett slag (spik) på resterande. Rekordet på betongen är dock ett helt annat, nämligen 18 slag. På 18 banor. Det är ett osannolikt rekord, det är ett rekord som är helt sinnessjukt och innehas av Skoghalls Stefan Björk (jämngammal med Cleon) och sattes 2006. För er som inte är hemma i sporten kan jag bara försöka göra några jämförelser.

Det är som Stefan Holm skulle hoppa 2,50 i höjd, som om Christian Olsson skulle hoppa 18,50 i tresteg eller att Susanna Kallur helt plötsligt slog världrekordet på 100 m häck. 18 slag på Skoghalls betongbana går inte att göra, det borde vara helt omöjligt och det kommer aldrig mer att uppnås. Jag skulle till och med kunna drista mig till att säga att om de tre bästa spelarna under Elitserieomgången fick fem försök på sig på varje bana skulle ingen av dem kunna klara av att spika alla banorna. Kanske om de fick lägga ihop alla sina försök, dvs på 15 försök kanske det skulle gå, om ens då. Och att då göra det på ett försök, på samma varv på 18 banor i sträck. Det finns inte.

Har jag inte hyllat Stefan för den magiska prestationen tidigare så gör jag det i och med detta i denna blogg. Grymt "Borken"!

image29


Cya!
Cleon

KOMMENTARER:

  • Toschi säger:
    2007-06-16 | 20:30:05

    ..en kväll på minigolfbanan alla dar som den vanliga vardan....
    Är klorin klassat som dopingpreparat???

  • cleon säger:
    2007-06-16 | 23:38:20

    Hahaha
    Klorinincidenten, den hade jag helt förträngt!

  • sergei säger:
    2007-06-18 | 12:00:51

    Håller verkligen med om att Björks resultat är helt sinnesjukt.
    Utifrån din tes med fem försök roade jag mig med att kolla resultaten från Elitserien i helgen. Förvisso urusla förhållanden under söndagen men av alla spelare var det en (Anders Olsson) som spikade alla banor på fem försök. Han hade dock fem banor som han bara spikade en gång.

  • Cleon säger:
    2007-06-20 | 09:22:21

    Kanske var lite väl hård mot den svenska eliten som inte trodde de kunde klara av det på fem försök. Bästa resultatet var 23 under helgen. Lååångt från 18 slag det.

  • Yorath säger:
    2007-06-22 | 22:45:10

    18 slag är grymt, ett slag bättre än Kjell Fredriksson, minigolfkuf och världsmästare i grenen på 70 talet, han från Plötsligt i Vinslöv...NITTON!!!

  • Cleon säger:
    2007-06-23 | 19:07:11

    Cooolt att du har koll på Kjelle F Yorath! Cleon har också 19 som rekord. Men nu snackar vi eternit. Där har ju var och varannan "nisse" stämplat in på 18 slag.

Kommentera inlägget här: